Colossal Order

Millainen yhtiö on suomalainen Colossal Order, joka on luonut Cities: Skylines-pelin? Tässä artikkelissa kaikki suuret salaisuudet paljastuu, joita et olisi koskaan osannut odottaa. Yrityksen toimitusjohtaja on Mariina Hallikainen, mutta todellinen pommi on pelin pääsuunnittelija Karoliina Korppoo, joka on kenties käynyt samoissa baareissa Sofi Oksasen kanssa. Kyseinen neitokainen näet on värjännyt naamakarvansa pinkeiksi kulmakarvoja myöten. Kyllä suomalaiset naiset ovat ihania. Noh, palataanpa takaisin peliin ja yritykseen.

Yllätyksenä tullut menestys

Cities: Skylinestä ei povattu menestystä. Colossal Order oli vain pieni 13 henkilön tiimi, jonka ainoa aikaisempi saavutus oli Cities in Motion-liikenteenhallintapeli. Suomalainen pikkufirma oli huomannut, että tätä markkinarakoa ei kukaan ollut hyödyntänyt ja onnistui myymään liikennepeliään mukavasti saaden myönteisiä arvosteluja. Menestys oli kuitenkin rajallista, sillä kaikkia ei kiinnostanut tienrakennuspeli.

Skylinessä otettiin uusi linja. Pelissä liikenteen lisäksi otettiin pääkohteeksi kaupungin rakentaminen. Gamescomin konferenssissa 2014 peliä esiteltiin ensimmäistä kertaa ja yleisö oli demon jälkeen innokas kokeilemaan peliä. Julkaisija Colossalin peleille on Paradox Interactive, joka on tukholmalainen 1999 perustettu yritys. Paradox omistaa Conan Barbaarin oikeudet. Conan Cimmerialaista näytteli kuuluisasti myös taitava luonnenäyttelijä Arnold Schwarzenegger vuosina 1982 ja 1984. Uusikin Conan tehtiin vuonna 2011, mutta se ei ole mitään verrattuna 80-luvun leffojen eeppisyyteen. Paradoxin toinen kuuluisin uusi peli on fantasia roolipeli Pillars of Eternity. Kyseinen pelin on valmistanut amerikkalainen Obsidian Entertainment. Obsidian tarkoittaa laavaperäistä amorfista kiveä ja pelitalolla on vyön alla suosikkeja kuten Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords ja Neverwinter Night 2 – kumpikin BioWaren kehittämien pelien jälkeläisiä. BioWare taas on tunnetuin Mass Effect avaruusseikkailuistaan, Dragon Age fantasiapeleistä (joista toisen osa on aivan kökkö) sekä Baldur’s Gate roolipelistä. Mass Effectistä tulee uusi versio, Andromeda, 2016, vähän mielenkiitoisempaa pelattavaa kuin kaupunginrakentelu. Tai riippuu keneltä kysyy. Itsekin pelaan vielä joskus nostalgiahengessä OpenTTD:tä, Transport Tycoonin nykypäivään tuotua versiota.

Mitä Collasal Order tekee nykyään

Vaikka Skylinesista oltiin kiinnostuneita jo ensimmäisillä messuilla, ei pieni pelitalo tiennyt mitä odottaa. Peli julkaistiin maaliskuussa 2015 ja se sai huikean hyvät arvostelut! Vain kahdessa päivässä julkaisija Paradox ilmoitti, että Cities: Skylinesia oli ostettu ennätysmäärä Paradoxin historiassa. Kuukauden kuluttua peliä oli mennyt kaupaksi yli miljoona kappaletta, ilman edes alennuksia.

Tästä pelifirma oli tietysti häkeltynyt ja hurmioitunut. Kaksi aikaisempaa liikennöintiin keskittynyttä peliä oli tarkoitettu hyvin pienelle yleisölle, mutta Skylinesin odotettiin parhaimmillaankin myyvän jokunen satatuhatta kesän aikana. Se, että peliä menikin kaupaksi yli miljoona vain kuukaudessa, oli kaikille todellinen yllätys, joka ylitti odotukset.

Electronic Arts oli aiemmin hallinnut kaupunginrakentelugenreä suvereenisti, mutta nyt siihen tuli muutos. Viimeisin EA:n tuotos oli kuin kananlento ja päätyi häpeälliseen vetäytymiseen. Colossal iski juuri oikeaan aikaan – silloin kun muut pelitalot luulivat, että genre on kuopattu. Vielä mitä!

Pelitalo on nyt keskittynyt palvelemaan uskollisia pelaajia ja tarjoaa peliin päivityksiä sekä uusia ominaisuuksia, jotka parantavat pelin modaamista. Cities: Skylines on Unityn pelimoottorilla rakennettu, joista viimeisin on viides versio. 2005 julkaistu Unity toimii kaikilla nykyisillä pelialustoilla ja sillä on tuotettu erittäin mittava lista pelejä, kuten Bad Piggies, Angry Birds Epic, Hearthstone: Heroes of Warcraft ja Fallout Shelter, sekä monet muut. Jos siis haluat menestyä pelintekijänä, ota Colossal Orderista mallia!