Kaupunginrakentelua tietokoneella – pientä jutustelua

Ensimmäinen ostamani PC-peli oli Sim City. Siis se ensimmäinen, aito ja alkuperäinen, kaksiulotteinen PC:lle julkaistu Sim City. Tai no, ei ihan ensimmäinen – sillä pelin aivan ensimmäinen versio julkaistiin jo 1989. Samalla se julkaistiin myös Amigalle, Macille ja jopa legendaariselle Commodore 64:lle. Tässä oli kyseessä 1994 julkaistu päivitetty CD-ROMille tehty versio, jossa oli oikein liikkuvaa videokuvaa sekä 256-väriset grafiikat! Olin juuri pelannut hiljattain julkaistua Sim City 2000:tta kaverin luona, mutta siihen minulla eivät rahat riittäneet. Sain siis tyytyä tähän uusvanhaan versioon. Mutta 9-vuotiaan nassikan mielikuvitus oli enemmän kuin omiaan täyttämään kaikki ne aukot, jotka näiden kahden pelin välille viisi vuotta kehitystä olivat tehneet.

Minusta ei kuitenkaan isona tullut kaupunkisuunnittelijaa, toisin kuin joistakin Sim City -peleihin kunnolla hurahtaneista. Tänäkin päivänä kuitenkin luen suurella mielenkiinnolla kaikki aiheeseen liittyvät artikkelit ja mielipidekirjoitukset, joita vain vastaan tulee. Katson myös kaupunkeja ehkä vähän eri silmin kuin muuten katsoisin. Joten kiitos, Sim City ja sen kehittänyt Maxis-yhtiö! Lisäksi se sanasto, jota näistä peleistä oppi, oli hyvin erilaista kuin NHL- ja FIFA-sarjojen peleistä opittu sanasto.

Suomalaista panosta genreen

Syy, miksi kaupunginrakennuspelit ovat taas tapetilla, löytyy tietysti meiltä Suomesta. Harva on missannut mediarummutusta, joka liittyi Cities: Skylines -nimisen pelin julkaisuun. Rovion vihaisten lintujen menestyksen ja Supercellin Japanin miljoonakauppojen myötä peliala on vihdoin saanut sijaa myös perinteisissä ”mummomedioissa”.

Colossal Order on suomalainen, tarkemmin sanottuna tamperelainen 13 hengen peliyhtiö, joka julkaisi Cities: Skylinesin maaliskuussa 2015. Peli ja sen julkaissut yhtiö saivat myös laajaa huomioita kansainvälisessä pelialan lehdistössä, sillä tällä genrellä on paljon ystäviä. Paljon ystäviä, jotka olivat olleet todella pettyneitä iskiessään hampaansa vuonna 2013 julkaistuun uusimpaan Sim Cityyn. Itse asiassa, juuri uuden Sim Cityn keräämä murskaava kritiikki sai Cities: Skylinesin julkaisijan, Paradox Interactiven, näyttämään vihreää valoa pelin julkaisulle.

Mitä pelin vastaanottoon tulee, on se kerännyt paljon positiivista palautetta. Metacriticissä sen pisteet ovat tätä kirjoitettaessa 88, GameRankingsissa puolestaan hieman päälle 89 %. Jo julkaisukuukautensa aikana peli myi yli 600 000 kopiota! Tämä on osoitus paitsi pelin onnistuneisuudesta, myös tämän koko peligenren vahvasta suosiosta! Vertailun vuoksi, vuoden 2013 Sim City myi 1,1 miljoonaa kopiota kahdessa viikossa – mutta markkinointikoneisto ja sarjan maine ovat hieman eri luokkaa. Colossal Order voi siis hyvin olla suomalaisen peliteollisuuden seuraava suuri tarina. Itse pelin mekaniikka on vähän erilainen kuin Maxisin Sim-sarjassa, se nimittäin hylkää perinteisen ruutuihin perustuvan rakennuskaavan. Mikään ei tietysti estä sinua rakentamasta ruutukaavaa kaupunkiisi, jos sitä haluat...

Muita yrittäjiä

On toki siis muitakin Sim Cityn perillisiä kuin paljon puhuttanut suomalaispeli. Esimerkiksi Tropico-sarjassa rakennellaan hieman Kuubaa muistuttavaa banaanitasavaltaa jonnekin trooppiselle saarelle. Myös Cities in Motion -pelit ovat voittaneet joitakin Sim Cityn ystäviä puolelleen, mutta ne keskittyvät enimmäkseen kaupungin liikenteenhallintaan, etenkin joukkoliikenteen osalta. Caesar-sarjassa liikutaan – ehkä arvaatkin jo nimestä – antiikin Roomassa. Kyseessä on siis Rooman valtakunnan kaupunkien rakentelusta, jossa on vahva paino erilaisissa skenaarioissa. Peleihin liittyy myös sotimisaspekti, jonka voi halutessaan kyllä jättää väliinkin ja keskittyä pelkkään kaupungin rakentamiseen ja ylläpitoon. Sim City on toiminut esikuvana myös monille muille elokuville.

Valinnanvaraa on siis paljon, siitä vain tutkailemaan!

Nykyaikana on parasta se, että jokaiselle löytyy jotakin – joku pitää kolikkopeleistä, joku tienliikenteenohjaamisesta kaupunkisimulaattorilla: