Pelien digitaalinen jakelu – mullistava muutos?

Koska olen jo melko vanha pieru, muistan millaista pelien hankkiminen oli ennen nettiaikaa. Te, jotka olette alusta alkaen tottuneet ostamaan ja lataamaan pelinne netin pelikaupoista, te ette tiedä kuinka helpolla pääsette. Ennen pelit eivät olleet digitaalisessa jakelussa, vaan ne oli pakattu VHS-kasettikoteloakin (jos tiedätte mitä nämä ovat) hieman isompiin pahvikoteloihin. Sisältä löytyi pientä kirjaa muistuttanut ohje, jonka kuvittamiseen ja sisältöön oli usein panostettu todella paljon. Kaikenlaista muutakin oheishärpäkettä tarroineen päivineen saattoi lootassa tulla. Sitten oli tietysti itse peli, disketteineen päivineen – myöhemmin toki CD-kotelon sisällä.

Pelejä varten piti tietysti lähteä ihan fyysiseen kauppaan. Divarit saattoivat myös tarjota pelisektion, etenkin käytettyjä pelejä liikkui huimaakin päivittäistä tahtia. Mitä isompi kaupunki oli kyseessä, sitä enemmän peleihin erikoistuneita kauppoja oli. Vähän pienemmissä kaupungeissa pelit hankittiin kaupungin ehkä ainoasta tietokoneliikkeestä. Jos sellaistakaan ei ollut, oli kirjakauppa usein ainoa vaihtoehto postimyynnin ohella. Ja totta kai pelejä myös kopioitiin laittomasti kaverilta kaverille... Pian myös isommat kauppaketjut alkoivat ottaa pelejä valikoimaansa – etenkin Anttiloiden elektroniikkaan ja musiikkiin keskittyneet Top Ten -osastot olivat hyviä paikkoja. Vaikkapa sitten joissakin Prismoissa pelivalikoima puolestaan oli hyvinkin vasemmalla kädellä hoidettu, eivätkä tarjonta ja hinnat olleet kovinkaan edukkaita.

Muuttiko Steam kaiken?

Ainakin se muutti aika paljon. Kyseessä on siis kaikkein laajimman käyttäjäkunnan kerännyt digitaalinen pelien jakelukanava, joka näki päivänvalon ensimmäisen kerran vuonna 2003 Windowsille. Mac-käyttäjät pääsivät sen pariin 2010, ja Linuxillekin Steam saapui 2013. Alkujaan Steam oli Valve-peliyhtiön jakelukanava, jossa oli vain sen pelejä ja näiden päivityksiä. Kuitenkin jo vuonna 2005 alkoi Steamin valikoimiin ilmestyä muidenkin yhtiöiden pelejä. 2007 mukaan lähti jo isoja nimiä, kuten id Software, Capcom ja Eidos Interactive. Vuosien mittaan Steam alkoi kehittyä yhä kokonaisvaltaisemmaksi palveluksi mm. yhteisöllisine ominaisuuksineen.

Toki Steam on saanut paljon kritiikkiäkin osakseen – kuten kaikki suositut asiat tietokonepelaamisen maailmassa. Palvelun on sanottu vääristävän markkinatilannetta, olevan liian salaileva ja teknisesti kömpelö järjestelmä. Nettikasinoiden livepelit ovat sen sijaan todella sulava pelikokemus, josta voit nauttia esimerkiksi pelisivusto http://www.netticasinot.live sivuilla. Myös pelien jälleenmyynti on vaikeampaa tai käytännössä mahdotonta. Oli miten oli, niin kyseessä on kuitenkin äärimmäisen suosittu palvelu. Tarkkoja lukuja ei ole, sillä Steam ei niitä jaa, mutta sen arvioidaan vastaavan noin 70 %:sta pelien digitaalista myyntiä PC:llä. Ja vuoden 2014 lopulla digitaalisen myynnin arvioitiin muodostavan jo yli 90 % PC-pelien myynnistä. On yhä vaikeampi löytää pelejä kauppojen hyllyiltä, vaikka ne eivät sieltä vielä olekaan kadonneet. Samoin Kenon tuloksia on vaikea nähdä enää muualta kuin netistä. Paras palvelu tulosten näyttämiseen on http://www.keno-tulokset.net/. Sama kehityshän on jo tapahtunut musiikin saralla iTunesin ja erilaisten streamauspalveluiden myötä. Levykauppoja ei juuri pienemmistä kaupungeista enää löydy.

Mitä tulevaisuudessa tapahtuu?

Isossa mittakaavassa voimme varmasti hyvin pian unohtaa koteloissa myytävät fyysiset pelit. Steamilla on PC-puolella erittäin iso osuus markkinoista, mutta sillä on kuitenkin muutamia hyvin varteenotettavia kilpailijoita. Muutama merkittävä näistä: itch.io (keskittynyt etenkin ns. indie-peleihin), GOG.com (etupäässä vanhempia pelejä, jotka on optimoitu nykykoneille) ja Green Man Gaming (Steamin jälkeen toiseksi suosituin palvelu alalla, laaja valikoima).

Pelaajien kannalta toivottavaa olisi, ettei Steam saavuta monopoliasemaa. Vaihtoehtojen olemassaolo on aina tervettä ja antaa myös pelinkehittäjille enemmän liikkumavaraa. Digitaalinen jakelu on tullut jäädäkseen. Se, millaista se tulevaisuudessa tulee olemaan, on vielä mysteeri.

Nettijakelu on tullut jäädäkseen, enää emme hae kaupasta DVD-levyjä ja pahvilaatikkoja, vaan lataamme pelit suoraan netistä.